Podział regałów paletowych
Do najczęściej wykorzystywanych należą regały paletowe, których konstrukcja umożliwia optymalizację przechowywania towarów różnych rozmiarów i wag. Są zatem regałami uniwersalnymi oraz umożliwiają dostęp do całości palet, co sprawia, że przenoszenie towarów w razie potrzeby nie sprawia trudności. Konstrukcja regałów paletowych opiera się na pionowych ramach, które są złożone z 2 słupów i kilku stężeń. Ramy zazwyczaj montowane są przy użyciu śrub, bo ma niewątpliwy atut w przypadku uszkodzeń przez wózki widłowe, ponieważ nie generuje wysokich kosztów napraw.
Przy projektowaniu wyposażenia magazynu w regały paletowe należy mieć także na względzie fakt, że dzięki różnorodności ram możliwe jest zoptymalizowanie konstrukcji i osiągnięcie wysokości oraz ładowności w zależności od potrzeb powierzchni magazynowej.
Jeżeli jednak przy wykorzystywanej powierzchni magazynowej istotne jest przechowywanie dużych ilości jednorodnych spaletyzowanych towarów oraz zwiększenie dostępnej powierzchni magazynowej, dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie regałów wjezdnych. Zwiększenie powierzchni możliwe jest dzięki wyeliminowaniu korytarzy roboczych. W przypadku regałów wjezdnych możliwe jest również bezpieczne składowanie blokowe towarów, które są często zbyt niestabilne oraz delikatne, aby można było przechowywać je jeden na drugim.
Innym rodzajem składowania są regały jezdne, zwane inaczej mobilnymi. System ten charakteryzuje się dużym zagęszczeniem palet, a regały paletowe umieszczone są na bazach przesuwnych, które pozwalają zamykać i otwierać poszczególne korytarze robocze. W odróżnieniu od konwencjonalnych regałów paletowych, w których konieczne jest zachowanie stałych korytarzy roboczych pomiędzy regałami, a przez ro wyłączenie pewnej przestrzeni z magazynowania, system regałów mobilnych odznacza się większą wydajnością, ponieważ potrzebuje tylko jednego korytarza, zwiększając dzięki temu pojemność składowania magazynu.
Kolejny rodzaj regałów to regały paletowe przepływowe, zwane także jako regały push-back. Konstrukcja opiera się na wbudowaniu łóż rolkowych w konwencjonalne regały. Szeroki zakres ram i belek pozwala ja zoptymalizowanie konstrukcji. Belki dopasowane są tak, aby umożliwić spadek 4%, a bieżnie rolkowe mocowane są do belek za pomocą specjalnych obejm.
System ten zapewnia efektywne i zwarte przechowywanie towaru na paletach. Towar umieszczany jest od strony załadunku i przemieszcza się w dół dzięki sile grawitacji. Od strony rozładunku palety mogą zostać podjęte. W tym systemie palety przechowywane są zgodnie z zasadą FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło).
System typu push-back umożliwia jednak również operacje w systemie składowania LIFO (ostatnie weszło, pierwsze wyszło). W tym przypadku palety są ładowane i rozładowywane z tej samej strony, a wózek widłowy popycha palety do miejsca przechowywania, a one z kolei wracają dzięki sile grawitacji. Regały tego typu znajdują zastosowanie szczególnie w systemach, gdzie następuje przestrzenne odseparowanie strefy przyjęcia i wydania towaru. Strefa wyjściowa często stanowi jednocześnie strefę kompletowania.
System regałów paletowych przesuwnych, zwany także systemem regałów paletowych mobilnych jest systemem o dużym zagęszczeniu palet. Regały paletowe umieszczone są na bazach przesuwnych pozwalających zamykać i otwierać poszczególne korytarze robocze. Tradycyjne regały paletowe wymagają stałych korytarzy roboczych pomiędzy regałami , co powoduje wyłączenie pewnej powierzchni z użytku. System regałów przesuwnych jest wydajniejszy, ponieważ potrzebuje tylko jednego korytarza roboczego, zwiększając pojemność składowania magazynu.